اخبار مهم
Home / بارداری / چند سفارش مهم به خانم های باردار
71611_109.jpg

چند سفارش مهم به خانم های باردار

مادر به زندگی آرامی نیاز دارد و باید از انجام کارهای سنگین، ورزش و خستگی روحی بپرهیزد.

در این مطلب چند نکته مهم برای مادران باردار توصیه می شود :

– در سه ماه اول حاملگی ، مادر به زندگی آرامی نیاز دارد و باید از انجام کارهای سنگین، ورزش و خستگی روحی بپرهیزد.

– در ماه های اول حاملگی مادر باید خود را در برابر عفونت ها، بخصوص آنفولانزا و آنژین حفاظت کرده، از حضور در محل های پر جمعیت بپرهیزد.

– استعمال داروها بون مشورت با طبیب مطلقا ممنوع است.

– در ماه های اول از مقاربت جنسی باید خودداری نماید، چه هیجان و تحریک برای رشد کودک مضر بوده و گاهی باعث سقط جنین میشود.

– از استحمام در رودخانه یا دریا باید خودداری نمود، چه این آبها پوست را تحریک کرده ممکن است برای مادر و جنین مضر باشند.

– هوای اتاق باید دوبار در روز تهویه شوند.

– در ماه های اول مادر باید از هوای آزاد بیشتر استفاده کند، زیرا فقر اکسیژن عوارض وخیمی به بار می آورد و حتی باعث مرگ جنین میگردد.

– زنهایی که پستانهایشان نوک ندارند، پس از نظافت دست ها باید بطور منظم روزی چند بار نوک پستان ها را بیرون کشیده رها کنند.

– کفش زن حامله باید همیشه پاشنه تخت است؛ بخصوص در ماه های آخر حاملگی که مرکز ثقل بدن بجلو منحرف شده و کفش پاشنه بلند تعادل بدن را هنگام راه رفتن بهم میزند.

– زن حامله بیش از هفته ای یکبار نباید به سینما یا تاتر برود و در ماه های آخر رهتن به سینما شایسته نیست، چه نشستن زوی صندلی برای مدتی طولانی فوق العاه خسته کننده میباشد.

– عامل مهم در پیشرفت عادی آبستنی خواب راحت و کافی است مادر حداقل ۸-۹ ساعت در روز بای بخوابد و بلافاصلهپس از به رختخواب از خوابی آرام و بدون رویا برخوردار گرد.تجربه نشان داده است مادرانی که از خواب راحت و کافی برخورار بوده اند زایمان راحتی داشته و نوزادان نیرومند و سالمی ببار آورده اند.

– زن در ماه هاب اول حاملگی، حرکات نرمش انجام داده ولی از پریدن و دویدن باید پرهیز کند. اگر قبل از حاملگی تمرینات بدنی نداشته در وران حاملگی از حرکات ساده تر شروع نماید. بدن را کشیده، دست ها را بالا برده و بعد به طرفین باز کند. تمریناتی برای عضلات جدار شکم و کف لگن نیز لازم است. برای اینکار باید در وضعیت سجده قرار گرفته پاها را عقب برده و جلو بیاورد یا در وضعیت سجده پاها را بخارج برده داخل بیاورد. در ۷ ماه اول روزی ۹ مرتبه و در دو ماه آخر ۶-۷ مرتبه این تمرینات را باید انجام دهد. حتی این نرمش های ناچیز اگر بطور مرتب انجام گیرد عضلات بدن بخصوص جدار شکم را محکم می کند و برای عمل زایمان مفید است.

– مقداری از کلسیم موجود ر دندانها صرف استخوان سازی جنین میشود، بخصوص در مواردی که املاح و کلسیم رژیم ناکافی است. از دست رفتن کلسیم دندانها را در معرض کرم خوردگی قرار میدهد. بهمین علت مادر باید در دوران حاملگی بطور مرتب به دندانپزشک مراجعه نماید چه این کرم خوردگی منبع عفونت های هنگام زایمان خواهد شد.

– بمحض احساس جزئی ناراحتی و کسالت از قبیل کم شدن ادرار، ورم دست و پا و صورت یا خونریزی از رحم و یبوست لازم است بپزشک مراجعه نماید.

– مسافرت برای بانوانیکه اولین دفعه آبستن شده اند و همچنین زنانیکه رحم آنها قابل تحریک است و زود بچه را سقط می کنند و یا سابقا سقط کرده اند ممنوع است. در واقع لزوم مسافرت با راه آهن با اتومبیل ترجیح دارد.

– زن حامله باید از دوچرخه سواری و گردشهای طولانی چه بطور پیاه و چه با اتومبیل خودداری کند و از خستگی های روحی و جسمی بخصوص در ابتدا و اواخر حاملگی احتراز نماید.

– برخی از کارها بعلت مسمومیتی که ممکن است ایجاد نماید (مانند کار کردن با سرب، سولفورد، کربن، جیوه و توتون) و یا بعلت ضربه ای که ممکن است اتفاقا بر روی رحم آورد مانند استفاده از چرخ خیاطی باید موقتا موقع حاملگی ترک گردند.

– زن حامله باید پستان بند استعمال کند که پستان را زیاد تحت فشار قرار ندهد. برای جلوگیری اط شکاف و ترک پستان باید از همان ابتدای آبستنی محلولی به نسبت مساوی از الکل، گلیسیرین و آب جوشیده درست کرده و با آن روزی یک الی دو دفعه نوک پستان را تمیز کرد.

هریس پویا جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودک‌یاری» و «سلامت جنسی» در اختیار شما قرار می‌دهد.