اخبار مهم
Home / قصد بارداری / پیشگیری از بارداری و تغذیه
57475_566.gif

پیشگیری از بارداری و تغذیه

هریس پویا، گروه ترجمه: در این مطلب از راهنمای پیشگیری از بارداری گفته شده داروهایی که برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود می‌تواند جذب و استفاده از مواد مغذی بدن را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما از قرص‌های ضد بارداری یا HRT استفاده می‌کنید باید مطمئن شوید که به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می‌کنید. مهم است که عوارض جانبی بالقوه این داروها را بدانید و با تغذیه سالم این عوارض را به حداقل برسانید.

مراقب ویتامین‌های بدن‌تان باشید
استفاده از قرص‌های ضد بارداری میزان ویتامین‌های گروه B، C، منیزیوم و روی را کاهش می‌دهد. از آنجا که معمولا قرص‌های ضد بارداری اغلب مدت زمان طولانی مصرف می‌شوند عوارض جانبی می‌تواند بیشتر از این باشد و این میزان کاهش ویتامین افزایش یابد. قرار نیست درباره عوارض جانبی این داروها غلو شود اما تحقیقات نشان داده است زنانی که از این داروها استفاده می‌کنند سطح پایین‌تری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را دارند. هورمون درمانی نیز به اندازه داروها می‌تواند بر سطح دریافت ویتامین در بدن شما اثر بگذارد بنابراین اگر از هورمون درمانی نیز استفاده می‌کنید باید به این نکات توجه داشته باشید.

غذا را جایگزین مولتی ویتامین کنید
یک مولتی ویتامین پایه می‌تواند شما را از دردسر نجات دهد اما همانطور که می‌دانید بهتر است ویتامین‌ها را از غذاها دریافت کنید نه مولتی ویتامین‌ها. در اینجا ۶ غذایی که می‌تواند مواد مغذی ناشی از تخیله هورمون‌ها را به بدن بازگرداند، مرور میکنیم.

خوردنی‌های همراه قرص بارداری
عدس: عدس یک منبع عالی از اسید فولیک است و علاوه بر آن سرشار از پروتئین و فیبر است  و برخلاف لوبیای خشک می‌توان آن را در کمتر از ۳۰ دقیقه آماده کرد و خورد. فقط کافی است کمی عدس را به صورت سوپ درست کنید و با اضافه کردن کمی نمک یک ناهار خوشمزه و مغذی برای خودتان آماده کنید.
تخم مرغ: تخم مرغ و فرآورده‌های لبنی بهترین منابع ریبوفلاوین هستند. اگر شما گیاهخوار هستید و نمی‌توانید تخم مرغ مصرف کنید بهتر است بادام را جایگزین کنید تا نیاز بدن به این ماده مغذی تامین شود.
اسفناج: این ماده بسیار مغذی یک منبع خوب از ویتامین B6، اسیدفولیک و منیزیوم و همچنین ویتامین‌های A و K است. خوردن اسفناج در سالاد خام یا سرخ کردن آن همراه با املت می‌تواند به راحتی نیاز شما را به مواد ذکر شده تامین کند.
غذاهای دریایی: این غذاها شامل خرچنگ و ماهی قزل‌آلا و دیگر انواع ماهی است که منبع خوبی از ویتامین B12 و روی و اسیدهای چرب امگا ۳ و سلنیوم است. این غذاها را همراه با قرص‌های بارداری حتما باید مصرف کرد.
گوجه فرنگی و آب میوه: این ماده غذایی سرشار از ویتامین C است اما باید مراقب کالری آب میوه‌ها باشید.
لازم نیست همه مواد غذایی ذکر شده را هر روز مصرف کنید. میتوانید برنامه ریزی هفتگی کنید و هر وعده بخشی از آنها را در وعده غذایی‌تان جای دهید.

قرص ضدبارداری برخی ویتامین‌های بدن را هم زیاد میکند
شاید الان شوکه شوید اما باید بدانید قرص‌های ضد بارداری باعث افزایش سطح آهن، مس و ویتامین K هم می‌شود. بنابراین مراقب باشید چون سطوح بالای ویتامین K می‌تواند نگران کننده باشد چون لخته شدن خون را دچار مشکل میکند.