اخبار مهم
Home / زایمان / نی نی به‌ جای دمبل! (۲)
48305_447.jpg

نی نی به‌ جای دمبل! (۲)

مادر شدن با تمام شیرینی‌هایی که دارد همیشه یک دغدغه بزرگ برای مادران به دنبال دارد؛ با اضافه‌وزن بعد از زایمان چه باید کرد؟ خیلی از خانم‌ها بعد از مادر شدن، به توصیه‌های اطرافیان برای جبران ضعف بعد از زایمان و مغذی شدن شیرشان، حسابی پرخوری کرده و از خوردن هیچ ‌نوع شیرینی و غذای چربي هم دریغ نمی‌کنند!
به نوزادتان  شیر بدهید
اگر نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه کنید، بدون اینکه ذره‌ای گرسنگی بکشید و بدنتان را از مواد مغذی مورد نیاز برای تولید شیر لازم نوزاد، محروم کنید، وزن‌تان خودبه‌خود پایین خواهد آمد. شیردهی، به تنهایی، انرژی بیشتری نسبت به بارداری مصرف می‌کند. بارداری به تنهایی روزانه ۳۰۰ کیلو کالری انرژی از بدن می‌گیرد در حالی‌که برای شیردهی، بدن روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلوکالری انرژی می‌سوزاند؛ حتی اگر خیلی راحت یک گوشه بنشینید!

یک نکته: یادتان باشد به محض اینکه کودکتان قادر به خوردن غذاهای کمکی شده و مصرف شیرش کمتر از قبل می‌شود یا زمانی‌که در پایان ۲ سالگی دیگر نیازی به خوردن شیر شما ندارد، کالری موردنیاز بدنتان کمتر از دوران شیردهی خواهد بود؛ بنابراین سعی کنید با کاهش غذاهای مصرفی، کالری اضافه‌تری به بدن خود نرسانید که خیلی زود چاق می‌شوید!

غذای درست را  انتخاب کنید
سعی کنید از غذاهای سالم و مفید استفاده کرده و وعده‌های متعادلی شامل میوه‌ها، سبزیجات، گوشت بدون چربی، ماهی یا گوشت ماکیان، لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی داشته باشید، چراکه بدن شما در این دوره به کلسیم بسیار زیادی نیاز دارد.

سعی کنید در بیشتر روزهای هفته از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنيد و گوشت‌های «تپل» را فقط هفته‌ای دو بار در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. بهترین کار استفاده از گوشت‌های سفید مثل مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز است.

بهتر است دور غذاهای بی‌مصرف مثل نوشابه و چیپس را خط بکشید و اصلا سمت رژیم‌هايی که هر از چند گاهی مد می‌شوند و برخی گروه‌های غذایی را به ‌کل حذف می‌کند، نروید. در عوض وعده‌های غذایی خود را از مواد مغذی شامل پروتئین‌های کم‌چرب، غلات کامل، میوه و سبزیجات تازه و لبنیات کم‌چرب لبریز کنید.

در حقیقت به گفته متخصصان، بهتر است برای از بین بردن اضافه وزن زایمان، بلافاصله بعد از تولد نوزاد سراغ رژیم‌های کاهش وزن نروید و بیشتر به سلامت رژیم غذایی خود فکر کنید زيرا بدن در این دوران در حال بازسازی است.

با نوزادتان ورزش کنید!
می‌توانید نوزاد را در کالسکه گذاشته و برای پیاده‌روی بروید، حتی اگر دوست دارید برای شنا بروید و کسی نیست که نوزادتان را برای ۳-۲ ساعت به او بسپارید، چند ماه اول می‌توانید کودک‌تان را در کریر، نزدیک استخر بگذارید و وقتی کمی بزرگتر شد، همراه خود یک صندلی مخصوص برایش ببرید تا بتواند داخل صندلی بنشیند و شما را تماشا کند. هر وقت هم که کودک‌تان راه رفتن را ياد گرفت، دیگر راحت‌تر می‌توانید به پیاده‌روی بروید. سعی کنید اولین کاری که هر روز صبح انجام می‌دهید، پیاده‌روی باشد چون اگر کمی دیر شود، بهانه‌ای برای نرفتن پیدا خواهید کرد! پیاده‌روی بهترین راه برای آغاز یک روز خوب است. می‌توانید کودک را در «آغوش» یا کوله‌پشتی مخصوص بگذارید تا مجبور به هل دادن کالسکه نباشید. اگر از همان هفته‌های اول تولد نوزاد این کار را انجام دهید، تا زماني که نوزادتان سبک است و به‌تدریج سنگین‌تر می‌شود، اندام شما هم نسبتا متناسب خواهد شد!

البته هل دادن کالسکه به‌مدت ۳۰ دقیقه در مسیری حدود ۳ متري هم باعث سوختن ۱۵۰ کیلو کالری انرژی می‌شود. همچنین ۱۵ دقیقه پایین و بالا رفتن از پله‌ها هم همین مقدار انرژی در بدن می‌سوزاند، بنابراین لازم نیست برای پیاده‌روی به مسیرهای دور و طولانی فکر کنید.

یک توصیه: رشته ورزشی ایروبیک در آب تاثیر بسیار خوبی بر کاهش وزن و بازگشت خاصیت الاستیکی پوست دارد.