اخبار مهم
Home / زایمان / نی نی به‌ جای دمبل! (۱)
48043_917.jpg

نی نی به‌ جای دمبل! (۱)

مادر شدن با تمام شیرینی‌هایی که دارد همیشه یک دغدغه بزرگ برای مادران به دنبال دارد؛ با اضافه‌وزن بعد از زایمان چه باید کرد؟ خیلی از خانم‌ها بعد از مادر شدن، به توصیه‌های اطرافیان برای جبران ضعف بعد از زایمان و مغذی شدن شیرشان، حسابی پرخوری کرده و از خوردن هیچ ‌نوع شیرینی و غذای چربي هم دریغ نمی‌کنند!

چون فکر می‌کنند هرچه بیشتر غذا میل کنند، می‌توانند غذای بیشتری به نوزادشان بدهند و همین می‌شود که اضافه‌وزن بعد از زایمان، نه‌تنها فرصتی برای کم شدن پیدا نمی‌کند که روز به روز هم بیشتر می‌شود و مادر زمانی که به‌خودش می‌آید، می‌بیند مدت‌هاست عادت کرده که اضافه‌وزنی ۲۰ کیلویی را با خود به این طرف و آن طرف بکشد و امیدش برای لاغر شدن را از دست می‌دهد! پس چه باید کرد؟

بلند شوید و تکانی بخورید!
بیشتر خانم‌هایی که تازه مادر می‌شوند، کمبود خواب شدیدی دارند و به قدری درگیر تغییرات تازه زندگی می‌شوند که حتی فرصت فکر کردن به ورزش را هم ندارند! البته کاملا هم حق دارید و متخصصان هم با شما هم‌عقیده هستند. به گفته کارشناسان ورزش، بدن مادران حداقل تا ۶ هفته پس از زایمان، آمادگی تمرین‌های جدی ورزشی را ندارد که درصورت انجام عمل سزارین، این مدت طولانی‌تر هم خواهد شد، بنابراین بهتر است برنامه ورزشی خود را با پیاده‌روی در اطراف منزل شروع کنید. اگر این کار حس خوبی به شما می‌دهد و مشکلات جسمی برایتان ایجاد نمی‌کند، هر روز طول پیاده‌روی‌تان را کمی بیشتر کنید. این کار را تا سر‌آمدن نوبت معاینه پزشکی ماه دوم پس از تولد نوزاد، ادامه دهید. به این ترتیب بدنتان آمادگی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی برای۳ تا ۵ بار در هفته را کسب می‌کند.

نی نی به‌ جای دمبل!
از آنجا که بدنسازی باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن می‌شود، انجام بدنسازی به تازه‌مادران توصیه می‌شود. اما وقتی اسم بدنسازی به میان می‌آید، همه به یاد دستگاه‌های ورزشی و دمبل و هارتل می‌افتند و فکر می‌کنند برای انجام این ورزش، حتما باید از دستگاه‌ها استفاده کنند و همین امر شاید انجام آن را برای شما سخت کند. اما شما خیلی راحت می‌توانید به جای دمبل و سایر دستگاه‌ها، از کودک‌تان کمک بگیرید! مثلا کودک‌تان را به سینه چسبانده و حرکت لانج (خیز برداشتن به جلو) انجام دهید. البته این حرکت را حین هل دادن کالسکه هم می‌توانید انجام دهید. حرکت دیگر این است که به پشت بخوابید، کودک را بالای سینه خود نگه دارید و آرام او را به سمت سقف بالا ببرید و پایین بیاورید!

تعداد بیشتر مقدار کمتر
اگر سعی کنید در طول روز، تعداد زیادی وعده‌های کوچک غذایی میل کنید، سطح قند خونتان متعادل باقی مانده و از پرخوری‌تان جلوگیری می‌شود. این کار باعث می‌شود که متابولیسم بدن کارایی بیشتری داشته باشد و احتمال ذخیره‌شدن مواد به‌صورت چربی بسیار کمتر می‌شود. نوشیدنی‌ها را فراموش نکنید، تمام ویتامین C مورد نیاز بدن شما در یک لیوان کوچک آب‌پرتقال پیدا می‌شود. نوشیدن آب پرتقال بیشتر از این مقدار به معنی دریافت کالری غیر‌ضروری است. بهترین کار در این دوران این است که خوراکی‌های پرکالری و شیرین را از جلوی دست‌تان بردارید و خوراکی‌هایی با فیبر زیاد و شیرینی طبیعی انتخاب کنید؛ انجیر، انگور یا بیسکویت ‌گندم کامل با سبزیجات، گزینه‌های مناسبی هستند که هم شما را سیر کرده و هم به بهبود مزاجتان کمک می‌کنند.

بخوابید و لاغر شوید!
اگر بگوییم خوابیدن و چرت‌های روزانه می‌تواند باعث کاهش وزن‌تان شود، شاید باور نکنید، اما دلیلش این است که مادران تازه‌کار فرصت کمی برای خوابیدن دارند و دغدغه‌هایشان باعث کاهش کیفیت خواب‌شان می‌شود و با کمبود انرژی مواجه می‌شوند و برای تامین انرژی موردنیاز بدنشان، به خوردن خوراکی‌های بسیار شیرین و پرکالری تمایل پیدا می‌کنند، بنابراین هر فرصتی که پیدا می‌کنید، کمی چرت بزنید و استراحت کنید تا با هوس خوردن خوراکی‌های چرب و شیرین مبارزه کنید.

فرصت‌سوزی نکنید!
اگر می‌خواهید وزنتان بعد از مادر شدن راحت پایین بیاید و حداقل به وزن معمولی‌تان برسيد، از همان روزهای اول پس از زایمان، باید دست به کار شوید زيرا از همین روزهای اول است که شما به سبک جدیدی از زندگی عادت خواهید کرد و تغییر عادات بد در این روزها برایتان راحت‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود. اما اگر به بهانه استراحت، بی‌حوصلگی و افسردگی پس از زایمان و… خودتان را رها کنید و هرچه دوست داشتید، بخورید، قطعا خیلی زود دیر می‌شود و وقتی به‌خودتان می‌آیید که به کلی از کارهای مضر، از جمله پرخوری و مصرف خوراکی‌های شیرین و پرکالری عادت کرده‌اید و همین کارتان را حسابی سخت خواهد کرد. پس بهتر است فرصت را از دست ندهید و از همان روزهای اول مادر شدن، زندگی سالمی را در پیش بگیرید.

ادامه دارد…