اخبار مهم
Home / بارداری / مراقبتهای بعد از سقط، شما مقصر نیستید
17-chgwnh-mytwnym-b-ndwh-ps-z-sqt-jnyn-khnr-byym.jpg

مراقبتهای بعد از سقط، شما مقصر نیستید

هریس پویا: طبیعی است به دلیل سقط جنین شوکه، افسرده و غمگین شوید و احساس گناه، آسیب و شکست کنید. روزها، هفته‌ها و ماه‌های پس از سقط جنین می‌تواند سخت و دردناک باشند و حتی خیلی بدتر می‌شود اگر این اولین سقط جنین شما نبوده باشد. ممکن است برای بارداری‌تان به دقت برنامه‌ریزی کرده باشید و مطمئن بودید که همه چیز به درستی پیش می‌رود و حالا با این اتفاق احساس شکست و ناراحتی می‌کنید و نمی‌توانید به درستی تمرکز کنید یا بخوابید، یا به دوستانتان گفته‌اید که باردارید و حال نگرانید که چطور این مساله را با آن‌ها در میان بگذارید.

 

 

مواردی که باید در این مواقع به خاطر بسپارید:

۱٫ بدانید که مقصر شما نیستید. سقط جنین و عوارض آن می‌تواند برای هر شخصی آزاردهنده باشد. صادقانه با همسر خود درباره اتفاقی که افتاده و تاثیری که روی شما گذاشته است، صحبت کنید. به خاطر بسپارید که راه درست و غلط برای مبارزه با ناراحتی وجود ندارد. احساس خود را همان گونه که هست بپذیرید و خود و همسرتان را قضاوت نکنید.

 

۲٫ برای بهبودی به خودتان زمان دهید. برای از بین بردن ناراحتی‌تان، به خودتان فشار نیاورید. اگر با موضوع مواجه شوید، زودتر بهبود خواهید یافت. ممکن است این ناراحتی بعدها به سراغ شما بیاید، به‌خصوص در همان تاریخ. اما بدانید که با گذشت زمان همه چیز تغییر خواهد کرد و شما نیز احساس بهتری را تجربه خواهید کرد.

 

۳٫ از محل کار خود مرخصی بگیرید. حتی اگر از نظر فیزیکی احساس خوبی دارید، سعی کنید زمانی را دور از محل کار خود سپری کنید. این کار به بهبودی‌تان کمک خواهد کرد. شما به فرصتی احتیاج دارید تا در مورد اتفاقی که افتاده فکر کنید و اگر از فعالیت‌های روزانه خود کمی دور شوید، بهتر می‌توانید مشکلات‌تان را بشناسید و قبول کنید.

 

۴٫ از همسرخود انتظار نداشته باشید تا مثل شما ناراحت باشد. اگر عکس‌العمل همسرتان درباره سقط جنین مثل شما نبود، ناراحت نشوید. بدانید که زنان و مردان در نشان دادن ناراحتی‌هایشان با هم متفاوت‌اند. در حالی که زنان تمایل دارند ناراحتی‌شان را بیان کنند و از دیگران کمک بگیرند، مردان آن را در درون خود نگه می‌دارند و سعی می‌کنند خودشان آن را حل کنند. همچنین اغلب مرد‌ها فکر می‌کنند که باید قوی باشند تا بتوانند از همسرشان مراقبت کنند. بنابراین برخوردهای او را بد تعبیر نکنید و نگویید که او به شما و سقط جنین‌تان اهمیت نمی‌دهد. خودتان را برای اینکه نمی‌توانید مثل او باشید سرزنش نکنید. احساس و احتیاجات‌تان را با همسرتان در میان بگذارید اما به هر کدام این آزادی را بدهید که با موضوع به شیوه خودشان رفتار کنند.

 

۵٫ بدانید که تنها نیستید. اگر چه ممکن است صحبت کردن درباره این مساله دردناک باشد اما تقسیم ناراحتی‌تان با دیگران باعث می‌شود که احساس کنید شما تنها نیستید. ممکن است از این‌که تعداد زیادی از همکار‌ها، دخترخاله، همسایه و دوستانت‌ان از سقط جنین رنج می‌برند، غافلگیر شوید و از این طریق بتوانید از سوی کسانی که انتظارش را ندارید، حمایت شوید. هم‌چنین کسی که در این زمینه تجربه‌ای نداشته، نمی‌تواند احساس شما را درک کند. بسیاری از مردم سعی می‌کنند تا شما را با حرف‌هایشان آرام کنند اما نمی‌دانند چه بگویند. اگر حرف ناراحت‌کننده‌ای از آن‌ها شنیدید، یا اصلا برای آرام کردن شما چیزی نگفتند، ناراحت نشوید.

 

۶٫ کمک بگیرید. از دکتر و مامای خود برای یافتن گروه‌های حمایت از سقط جنین کمک بگیرید. ممکن است پیدا کردن موردی که برای شما مناسب باشد، زمان زیادی ببرد اما اگر از اولین مورد خوش‌تان نیامد، ناامید نشوید. قبل از آن از افرادی که عضو این گروه هستند سوال کنید تا ببینید آیا همان چیزی است که شما می‌خواهید یا خیر.