اخبار مهم
Home / بارداری / فواید ورزش در بارداری، ۷ نکته که مادرها نمی دانند
350x225x17-7-fydh-wrzsh-dr-dwrn-brdry.jpg.pagespeed.ic_.BXpJ4k-E8a.jpg

فواید ورزش در بارداری، ۷ نکته که مادرها نمی دانند

هریس پویا: آیا ورزش کردن برایتان سخت است؟ اما اگر فواید ورزش در زمان بارداری را بدانید، نه تنها دیگر برایتان سخت نخواهد بود، بلکه از آن لذت نیز می‌برد. در ادامه ۷ فایده ورزش در زمان بارداری را می‌خوانید.

 

 

۱٫ انرژی‌تان را افزایش می‌دهد

 

بارداری می‌تواند انرژی شما را کم کند اما ورزش روزانه به شما کمک خواهد کرد تا فعالیت‌هایتان را با انرژی بیشتری انجام دهید. ورزش سیستم قلبی و عروقی شما را قوی می‌کند به همین دلیل به آسانی خسته نخواهید شد. با ماهیچه‌های قوی و سفت خود، شما به تلاش کمتری برای انجام کارهایتان احتیاج دارید حال آن فعالیت رفتن به سوپر مارکت باشد یا نشستن در یک جلسه.

 

مطابق نظر متخصصان زنان و زایمان، شما می‌توانید روزانه حدود ۳۰ دقیقه یا بیشتر ورزشی ملایم انجام دهید. البته اگر مشکلات پزشکی ندارید و پزشک‌تان ورزش را برای شما ممنوع یا محدود نکرده است.

 

۲٫ خواب‌تان را آسان می‌کند

 

 زمانی که شما ۶ کیلوگرم (یا بیشتر) وزن اضافی را در جلوی بدن خود حمل می‌کنید، پیدا کردن موقعیت راحت هنگام خواب، می‌تواند برایتان واقعا دشوار باشد. اما ورزش انرژی اضافی‌تان را خواهد گرفت و شما را آن‌قدر خسته می‌کند که به راحتی به خواب می‌روید.

 

۳٫ دردهای بارداری را کاهش می‌دهد

 

به طور کلی ورزش منظم ماهیچه‌های شما را منبسط و قوی می‌کند و این باعث می‌شود تا بهتر از عهده دردهای بارداری برآیید. حرکات کششی کمردرد را آرام می‌کند، پیاده‌روی موجب بهبود گردش خون‌ می‌شود و شنا ماهیچه‌های شکم شما را قوی می‌کند.

 

۴٫ شما را برای زایمان آماده می‌کند

 

ورزش احساس خوبی به شما می‌دهد: هر چه بدن‌تان خوش فرم‌تر باشد، زایمان‌تان راحت‌تر خواهد بود. زایمان شبیه به دویدن در دو ماراتن است که نیاز به استقامت، اراده و تمرکز دارد. اگرچه در این زمینه هنوز تحقیقات کاملی صورت نگرفته است، اما ورزش کردن می‌تواند زایمان را آسان‌تر کند یا حتی زمان آن را کاهش دهد.

 

۵٫ استرس را کاهش و به شما احساس بهتری می‌دهد

 

 

داشتن فرزند تحول بزرگی در زندگی ایجاد می‌کند و می‌تواند هم‌زمان به شما احساس شکست و عصبانیت دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش سطح سروتونين (ماده شیمیایی در مغز که با خلق و خوی در ارتباط است) را بالا می‌برد و به شما احساس بهتری می‌دهد.

 

۶٫ اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد

 

مشاهده افزایش وزن در طول بارداری می‌تواند برای شما ناراحت‌کننده باشد. ورزش کردن به شما کمک می‌کند تا درباره خود احساس بهتری داشته باشید و وزن متعادل خود را به‌دست آورید.

 

۷٫ پس از زایمان، بدن سریع‌تر به حالت اول بازخواهد گشت

 

این مورد به تنهایی برای بسیاری از زنان کافی است تا ورزش خود را شروع کنند. هنگامی که شما ماهیچه‌های خود را در طول بارداری قوی نگه می‌دارید، بدن شما پس از زایمان آسان‌تر به حالت اولیه خود بازخواهد گشت. ورزش در طول بارداری همچنین به کاهش اضافه وزن شما کمک خواهد کرد.