اخبار مهم
Home / کودک / شیرینی و شکلات و بچه ها، راه کنترل چیست؟
10183_903.jpg

شیرینی و شکلات و بچه ها، راه کنترل چیست؟

هریس پویا، گروه ترجمه: اگر بخواهم صادق باشم، ما در خانه خود خیلی شیرینی و شکلات نگه نمی داریم. من همیشه ترجیح می دهم از اسنکهای سالم و سبزیجات تازه در خانه استفاده کنم. منظورم این نیست که بستنی، شکلات یا کیک دوست ندارم اما حقیقتا همیشه طرفدار این عقیده بودم که اگر جلوی چشمم شیرینی نباشد، کمتر هم دنبال خوردن شیرینی خواهم بود.

همیشه مطمئن بودم همین روش را برای بچه هایم هم پیش می گیرم و آنها هم به خوردن هویج، کرفس و میوه های تازه بیشتر از شکلات و کیک علاقه مند می شوند. حتی با خودم قرار گذاشته بودم برای وادار کردن بچه هایم به خوردن سبزیجات برایشان شکلات را به عنوان جایزه قرار ندهم. این دیدگاه زمانیکه دخترم با دیدن شیرینی و شکلات از این سو به آن سو می پرید و ذوق می کرد، تغییر کرد! تصمیم گرفتم دیدگاهم را تغییر دهم، کمی تحقیق کنم و برنامه درستی داشته باشم. دوست نداشتم دخترم را از خوردن شیرینی ها منع کنم اما از طرفی هم نمی خواستم آنها به محبوبترین اسنکهایش تبدیل شوند!

راههایی برای مدیریت کردن خوردن شیرینی ها

اولین چیزی که لازم است بدانید این است که بچه ها به کالری بیشتری نیاز دارند. همین موضوع به آنها اجازه می دهد امکان خوردن مقداری شیرینی را داشته باشند. در حقیقت، رشد سریع آنها دقیقا توضیح می دهد که چرا تا این اندازه دلشان شیرینی می خواهد. فقط مراقب باشید که بیش از حد با شیرینی و شکر خودشان را سیر نکنند چراکه آنها را از دریافت غذای مناسب و لازم بدنشان دور می کند.

شیرینی ، پاداش نیست

یکی از مهمترین قانونهایی که باید در ذهن نگه دارید این است که به آنها شیرینی را به عنوان یک پاداش و جایزه معرفی نکنید. این کار باعث می شود که آنها شیرینی ها را بزرگتر و بهتر از آنچه هستند، ببینند . از نظر آنها شیرینی همان جایزه فوق العاده و دست نیافتنی می شود که فقط وقتی رفتار خوبی دارند به آن می رسند. در عوض، فرزندانتان را با مواردی غیر از جایزه های غذایی مانند رفتن به سینما،کتابی جدید، اسباب بازی تازه و .. پاداش دهید.
قانون بعدی: هرگز مقدار شیرینی که می تواند بخورد را محدود نکنید. اگر به او یک بیسکوییت به جای اسنک دادید و باز هم خواست، ایرادی ندارد که یکی دیگر هم بخورد. کار دشواری است! می دانم! اما بسیار مهم است که به او این پیام را برسانید که خوردن غذا زمانیکه گرسنه هست هیچ ایرادی ندارد. اگر خوردن شیرینی را براش محدود کنید، به آن به چشم یک خوراکی ممنوعه نگاه می کند که همیشه به دنبالش است.

به همراه غذا، دسر هم سرو کنید

دسر را به همراه غذا و نه پس از آن سرو کنید. این روش دو نتیجه خواهد داشت. همراه کردن قند با چربی یا پروتئین از بالا و پایین شدن قند بد جلوگیری می کند. همچنین به فرزندانتان یاد می دهید که بروکلی و برنج به همان اندازه شیرینی و کیک خوشمزه هستند.

یکی دیگر از مواردی که باید رعایت کنید این است که مسائل ، مشکلات و ناراحتیهای او را با دادن شیرینی حل نکنید. ایجاد رابطه بین زمانهای دشوار و غذاهای ناسالم ، همان چیزی است که باید حقیقتا از آن خودداری کنید. چرا که تاثیر مخربی در ذهن کودک می گذارد که در تمام عمر او را همراهی خواهد کرد. درعوض از روشهای آرامش بخش دیگر مانند صحبت کردن، نوازش کردن و حتی داشتن فعالیتهای فیزیکی استفاده کنید.

همچنین زمانیکه شیرینی، شکلات یا بیسکوییتی برایش می آورید با هیجان و خوشحالی بیان نکنید. اگر در چنین مواقعی با خوشحالی فریاد می زنید ” وقت خوردن کیک است!” دقت داشته باشید که همین هیجان را هم برای تشویق کردنش به خوردن میوه یا حتی سالاد نشان دهید!