اخبار مهم
Home / نوزاد / رژیم غذایی شیردهی، بایدها و نبایدهایی برای مادران
19-bydh-w-nbydhy-rjym-gdhyy-bry-mdrn-shyrdh1.jpg

رژیم غذایی شیردهی، بایدها و نبایدهایی برای مادران

هریس پویا: بدن زنان با هم متفاوت است و این تفاوت در دوران بارداری و پس از آن بیشتر می‌شود. بعضی از مادران درست چند ماه پس از زایمان تصمیم می‌گیرند وزن‌شان را کاهش دهند در حالی که  بعضی دیگر تا یک سال پس از تولد فرزندشان (و بسیاری تا سال‌ها) به این مساله فکر هم نمی‌کنند.

 

نکته این‌جاست که هیچ درست و غلطی درباره کاهش وزن وجود ندارد. هر فرد می‌تواند زمانی که احساس کرد از نظر فیزیکی و احساسی ۱۰۰% آمادگی لازم را برای کاهش وزن دارد، اقدام کند. فقط توجه کنید که نباید به خودتان فشار بیاورید.

اما آیا زمانی که به کودک خود شیر می‌دهید، می‌توانید وزن‌تان را کاهش دهید؟

خبر خوش این است که بله. این امکان برای شما وجود دارد که رژیم خود را هنگام شیردهی آغاز کنید. اما باید در این کار محتاط باشید. به این معنی که برنامه غذایی سالمی را دنبال کنید و ورزش‌‌های سبک انجام دهید و مواد کافئین‌دار مصرف نکنید و به سرعت وزن‌تان را کاهش ندهید.

به این موضوع نیز دقت کنید که یک رژیم افراطی که گروه غذایی خاصی را از وعده‌های شما حذف می‌کند یا شما را به خوردن تنها مواد خاصی تشویق می‌کند، دنبال نکنید. برای مثال رژیمی که تنها به شما پیشنهاد می‌کند پروتئین بخورید را کنار بگذارید.

 

۸ نکته برای شیردهی و کاهش وزن

۱٫      طوری برنامه‌ریزی کنید که هفته‌ای ۵۰۰ گرم تا ۱ یک کیلوگرم وزن کم کنید. مادران معمولا می‌خواهند که وزن بارداری خود را فورا پس از زایمان کاهش دهند. نکته‌ای که در این جا باید به آن اشاره کرد این است که سمومی در سلول‌های چربی ما وجود دارند که اگر وزن خود را به سرعت کاهش دهیم، آزاد می‌شوند و به بدن راه می‌یابند که می‌تواند از طریق شیر به بدن کودک نیز منتقل شوند. بنابراین وزن خود را به آرامی کاهش دهید تا سلامت خود و کودک‌تان به خطر نیافتد.

۲٫      مصرف کالری خود را محدود نکنید. بدن شما به طور متوسط ۵۰۰ کالری در روز احتیاج دارد تا  شیر بسازد، بنابراین شما به کالری بیشتری در دوران بارداری خود احتیاج دارید.

۳٫      ضروری است بدانید که در این دوران تمرکز روی سلامتی مهم‌ترین چیز است، بنابراین تغذیه و سلامت قبل از کاهش وزن اهمیت می‌یابد.

۴٫      نمی‌توان روزانه مقدار مشخصی کالری برای بدن تعیین کرد. مقدار کالری مصرفی روزانه بستگی به احتیاجات و میزان سوخت و ساز بدن هر فرد دارد.

۵٫      برای تهیه شیر خود، از مواد مغذی گروه‌های غذایی گوناگون مصرف کنید: پروتئین بدون چربی، لبنیات، سبزیجات، میوه، حبوبات، امگا ۳، تخم‌مرغ، آب و میان وعده‌ها.

۶٫       از غذاهای فرآوری شده و میان وعده‌های شیرین که عاری از مواد مغذی هستند و قند خون‌تان را بالا و پایین می‌برند، اجتناب کنید.

۷٫      سعی کنید تا می‌توانید ورزش‌های سبک انجام دهید. در انجام حرکات به خودتان فشار نیاورید.

۸٫      از قرص‌های رژیمی که شامل موادی چون فن ترمین، آلوئه‌ورا، کافئین، کتانجک، کروم با دوز بالا و فنیل پروپانولامین است، استفاده نکنید زیرا به بدن‌تان آسیب می‌ر‌ساند.