اخبار مهم
Home / کودک / راه‌حل‌هایی برای بدغذایی کودکان
4514_122.jpg

راه‌حل‌هایی برای بدغذایی کودکان

روزنامه جام جم: امتناع از غذا خوردن یا علاقه به بعضی از مواد غذایی مانند تنقلات در سنین کودکی شایع است تا جایی که در بعضی از موارد تصحیح تغذیه کودک و وادار کردن او به خوردن غذاهای مناسب مشکل‌ساز می‌شود.
در این موارد پیشنهاد می‌شود در هر موقعیت با استفاده از موادغذایی جایگزین یا تغییر شکل ماده غذایی، آن را برای کودک قابل استفاده کنید.
خوردن میان‌وعده‌هایی که حاوی شیرینی و شکلات و تنقلات کم‌ارزش است موجب فساد دندان و سوءتغذیه یا چاقی کودک می‌شود.
عادت دادن کودک به مصرف میان‌وعده مانند میوه بسیار خوب است، اگر کودک تمایلی به خوردن غذای جدید از خود نشان نداد باید به او اجازه دهیم تا غذای جدید را بو و لمس کند. این امر پذیرش کودک را بیشتر می‌کند.
بهتر است غذا در زمانی که کودک کاملا گرسنه است به او داده شود، امر و نهی کردن در حین غذا خوردن باعث آزار کودک می‌‌شود، همچنین بی‌تحرکی و خواب ناکافی باعث بی‌اشتهایی کودک می‌شود.
برای تشویق کودک به غذا خوردن بهتر است از بشقاب و فنجان ثابت استفاده شده و غذا به تکه‌های کوچک تقسیم شود، باید به کودک اجازه داد اگر غذای بیشتری می‌خواهد ابراز کند، با توجه به اجازه به کودک برای استقلال بیشتر، ریخت و پاش بیشتر می‌شود، ولی باید تحمل کرد.
همچنین صحبت کردن آرام با کودک خردسال علاقه او را به غذا خوردن بیشتر خواهد کرد. ساعت غذا‌خوردن زمان خوبی برای ابراز رفتارهای صحیح است، در صورتی که کودکی غذا را دستکاری کرد واکنش منفی نشان ندهید.
برای کودکی که سخت غذا می‌خورد فراهم کردن فرصت‌هایی که با همسالان خود غذا بخورد به بهبود وضع تغذیه او کمک خواهد کرد.
نباید نوشابه‌ها، آبنبات، شربت،‌ مرکبات، چیپس،‌ خامه، شکلات و بستنی به میزان زیاد به کودکان داده شود. تنها ماده غذایی که در صورت تهیه در منزل با استفاده از میوه تازه برای افزایش وزن پیشنهاد می‌شود، بستنی است.
از دادن شیر زیاد به کودک اجتناب کنید و در صورتی که گوشت نمی‌خورد آن را به شکل تابه‌ای یا چرخ‌کرده و در ماکارونی بریزید و از گوشت مرغ و ماهی استفاده کنید.
اگر از خوردن سبزی و میوه اجتناب می‌کند به جای سبزی به او میوه بدهید و سبزی‌ها را به نحوی طبخ کنید که بیش از حد پخته نشوند و آنها را بخارپز کرده و اجازه دهید آن را با دست خود برداشته و بخورد.
از ماست یا سس‌های تهیه‌شده خانگی همراه سبزی استفاده کنید و سبزی را در سوپ ریخته و میوه را به شکل‌های متنوع به صورت تازه پخته، آبمیوه و… به کودک بدهید.