اخبار مهم
Home / زایمان / راهکارهای کاهش درد زایمان به صورت طبیعی (۳)
20219_333.jpg

راهکارهای کاهش درد زایمان به صورت طبیعی (۳)

هریس پویا، مریم قاسمی: سومین مطلب از بسته زایمان طبیعی بدون درد روش های غیر دارویی و غیر شیمیایی را به شما یاد می دهد تا در هنگام تولد فرزندتان آرامش بیشتری داشته باشید.

ممکن است شما هم جزو آن دسته از خانم هایی باشید که می خواهند زایمان را به عنوان یک فرایند طبیعی، بدون استفاده از دارو تجربه کنند. برای این خانم ها هم روش هایی وجود دارد که درد کمتری را تحمل کرده و تجربه لذت بخشی داشته باشند.

این روش ها:
۱٫ به بدن شما کمک می کند تا ضد درد های طبیعی خود مانند اندورفین را ترشح کند. اندورفین پروتئینی است که در تسکین درد مؤثر است.
۲٫ ذهن شما را از درد زایمان منحرف می کند.
۳٫ باعث می شود موقع زایمان احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

بعضی از خانم ها ترجیح می دهند در ابتدای زایمان از روش های طبیعی کاهش درد استفاده کرده و در پایان دارو بگیرند. بعضی ها هم تصمیم می گیرند که روش های طبیعی و شیمیایی را یکجا امتحان کنند. این تصمیمی است که شما باید با مشورت پزشک تان بگیرید و کاملا بستگی به شرایط خودتان دارد.

از همسرتان کمک بگیرید
در بعضی از بیمارستان ها این امکان که همسرتان در هنگام فرایند زایمان کنارتان باشد، وجود دارد. البته در شرایطی که امکان این کار وجود ندارد، یک ماما می تواند کنارتان باشد تا در اجرای تکنیک های آرامش بخش کمکتان کند. البته بودن همسرتان در کنار شما در طول زایمان علاوه بر کمک فیزیکی در حمایت عاطفی هم به شدت مؤثر است.

درست نفس بکشید
تکنیک های تنفسی یکی از شایع ترین روش ها برای کاهش درد طبیعی در هنگام زایمان است. مطالعات مختلف و تجربه صدها هزار زن باردار نشان داده است که تنفس ریتمیک برای کمک به بدن جهت قرار گرفتن در وضعیت استراحت و منحرف کردن ذهن از درد زایمان مؤثر است. همچنین تکنیک های تنفس می تواند به کاهش احساس تهوع و یا سرگیجه در هنگام زایمان نیز کمک کند. یکی دیگر از مهمترین ایده اجرای این تکنیک ها در هنگام زایمان، بهبود اکسیژن رسانی به مادر و جنین است.

پوزیشن خود را عوض کنید
تغییر در پوزیشن بدنتان در هنگام زایمان به شما کمک می کند راحت تر نفس کشیده و کمتر درد بکشید و به جنین کمک می کند تا راحت تر بچرخد و از کانال زایمان پایین بیاید.

۱٫ وضعیت نشسته: این وضعیت احتمالا راحت ترین موقعیت برای شما و کمک به سرعت بخشیدن به انقباضات رحمی در ابتدای زایمان است.

۲٫ وضعیت چمباتمه: این وضعیت در مراحل میانی و نهایی زایمان به شدت مؤثر بوده و روند تولد نوزاد را تسریع می کند.

۳٫ نشستن روی توپ تولد (یک توپ لاستیکی بزرگ که مخصوص استفاده در اتاق زایمان است).

۴٫ وضعیت چهار دست و پا: این وضعیت به شما کمک می کند تا درد کمتری در کمرتان احساس کنید.

آب درمانی در زایمان
یک حمام یا دوش آب گرم به طور موقت به کاهش درد زایمان کمک می کند. احساس ریختن آب گرم بر روی پوست می تواند آرامش مادر را بیشتر کرده و بخشی از دردهای او را در فرایند زایمان تسکین دهد. البته برای اینکه نوزاد دچار تب نشود درجه حرارت آب باید در حدود ۳۶ تا ۳۷ درجه سانتی گراد باشد.
 
گرما و سرما درمانی برای کاهش درد زایمان
امروزه روش هایی همچون گرما و سرما درمانی نیز برای کاهش درد زایمان به خانم ها توصیه می شود. البته شما می توانید ترکیبی از هر دو روش را برای تخفیف درد مورد استفاده قرار دهید. برای گرما درمانی، یک کمپرس گرم یا داغ (یک بطری آب گرم، حوله خیسانده شده در آب گرم) به شما داده می شود تا آرام شده و تنش عضلانی تان تا حدودی برطرف شود. برای سرما درمانی نیز کیسه یخی در اختیارتان قرار می گیرد تا فشاری که روی شماست کمتر شود. این کیسه یخ را می توانید روی صورت، گردن و پیشانی خود قرار دهید. البته در بعضی موارد مکیدن تکه های یخ نیز می تواند همان آرامش را به شما بدهد تا راحت تر زایمان کنید.

ماساژ درمانی و تجربه زایمان بدون درد
ماساژ به تسکین یافتن عضلات کمک کرده و درد را کم می کند. ماساژ درمانی در طی فرایند زایمان می تواند شامل مالش شکم در طول انقباضات باشد که توسط همسرتان یا ماما انجام می شود. فشار دادن موضع درد توسط فردی که برای این کار آموزش دیده است نیز در رفع تنش عضلانی به ویژه در ناحیه کمر مؤثر است.
موقع گرفتن ماساژ در هنگام زایمان این نکات را به خاطر داشته باشید:

۱٫ گرم کردن عضله با یک حوله و یا پد گرم تنش را کمتر می کند.

۲٫ استفاده از روغن یا لوسیون ماساژ کمک می کند که دست به راحتی در سراسر بدن حرکت کرده و ماساژ یکنواختی را ایجاد کند.
 
استفاده از تکنیک های ریلکسیشن در زایمان طبیعی
روش های ریلکسیشن نیز در تمدد اعصاب مادر در هنگام زایمان مؤثر بوده و عضلاتتان را شل می کند تا درد کمتری را احساس کنید. علاوه بر این با ریلکسیشن می توانید انرژی خود را برای زمانی که به آن نیاز دارید (یعنی وقتی که از شما می خواهند زور بزنید تا بچه بیرون بیاید) نگه دارید.
دو نوع تکنیک ریلکسیشن برای کاهش درد زایمان وجود دارد:
ریلکسیشن پیش رونده: این روش به گروهی از عضلات در حین زایمان استراحت می دهد.
ریلکسیشن لمسی: به نوعی از ریلکسیشن گفته می شود که با لمس یا ماساژ گروه خاصی از عضلات به دست می آید و علاوه بر آرامش به تمرکز بیشتر مادر بر فرایند زایمان نیز کمک می کند.
استفاده از تکنیک های ریلکسیشن در هنگام زایمان به تمرین نیاز دارد. برای تمرین این تکنیک ها:

۱٫ در یک فضای ساکت و آرام قرار بگیرید.

۲٫ سعی کنید در موقعیت نشسته یا درازکش این تکنیک ها را تمرین کنید.

۳٫ آرام و عمیق نفس بکشید.

۴٫ روی آن دسته از عضلات که تنش بیشتری را در آنها احساس می کنید، تمرکز کرده سعی کنید آنها را آرام کنید.

طب سوزنی، روش ضد درد در فرایند زایمان؟
تأثیر طب سوزنی بر کاهش درد زایمان و بهبود وضعیت مادر در هنگام تولد نوزاد هنوز به طور کامل مشخص نیست و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد اما به نظر می رسد این روش نیز می تواند آرامش بیشتری را در هنگام زایمان رقم بزند.
طب سوزنی یک روش درمانی باستانی چینی است. یک متخصص طب سوزنی سوزن های کوچکی به مناطق خاصی از بدن می زند تا پاسخ یا عکس العمل خاصی را در آن ناحیه از بدن فرد ایجاد کند. اگر چه ایده استفاده از سوزن برای کاهش درد ممکن است کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما بعضی از مطالعات حاکی از اثر بخش بودن طب سوزنی بر کاهش درد زایمان است.

اگر می خواهید درباره روش های کاهش درد زایمان بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.