اخبار مهم
Home / نوزاد / خواب نوزاد و روش هایی برای افزایش آن
5405_527.jpg

خواب نوزاد و روش هایی برای افزایش آن

هریس پویا: هر کودکی برای خواب عادات خاص خود را دارد اما شما می‌توانید زمان خواب او را افزایش دهید. به این نکات توجه کنید.



اتاق را برای خواب آماده کنید. فضای اطراف تخت را از اسباب بازی‌ها و دیگر لوازم سرگرم کننده کودک خالی کنید. شلوغی زیاد کودکتان را گیج می‌کند. سعی کنید فضای بازی او را از فضای خوابش جدا کنید تا زمانی که به رختخوابش می‌رود، بداند که در آن لحظه باید بخوابد.

اتاق او را جدا کنید

اگر چه این کار دور از غریزه مادرانه شما است اما سعی کنید کودکتان را از همان ابتدا حداقل برای یک چرت کوتاه در اتاق خودش قرار دهید. این روش باعث می‌شود که او کم کم به اتاقش عادت کند و آن زمان که باید به طور کامل اتاقش را مجزا کند، برایش دشوار نباشد. شاید این کار در ابتدا کمی سخت باشد اما برای کودک ضروری است. حتی اگر کودکتان در اتاق شما می‌خوابد، فضای تخت او را با پارتیشن یا کمد یا چیز دیگری جدا کنید.

دمای اتاق را خنک کنید

کودکان در اتاق‌هایی با دمای ثابت و پایین راحت‌تر می‌خوابند. بیشتر مادران فضای اتاق را خیلی گرم می‌کنند و این کار اشتباه است. سعی کنید دمای اتاق را بین ۶۸ تا ۷۲ درجه نگهدارید. محل قرار دادن تخت کودک نیز مهم است. آن را جایی قرار دهید که در مسیر مستقیم باد نباشد. تغییر ناگهانی دما کودک را آزار خواهد داد. تخت او را از پنجره نیز دور نگه دارید تا از صدای بیرون در امان باشد.

نور اتاق را کم کنید

چراغ‌ خواب‌ها را فراموش کنید. کودکان تا حداقل ۱۸ ماهگی از تاریکی نمی‌ترسند. در واقع تا جایی که می‌توانید نورها را کم کنید. اگر مقیاس تاریکی را از ۱ تا ۵ در نظر بگیریم، نور اتاق کودک باید ۴ باشد. سعی کنید پرده اتاق او را نیز ضخیم انتخاب کنید. یک ساعت، یک اسباب بازی فلش‌دار یا مانیتور می‌تواند او را بیدار نگه دارد. بنابراین روی این لوازم پارچه‌ای بندازید.

او را با صدا آرام کنید

چیزی که کودک می‌شنود، به اندازه چیزی که می‌بیند، اهمیت دارد. از صداهای سفید برای کاهش سر و صدای خانه و صداهای بیرون مانند اتومبیل‌ها استفاده کنید. صداهای سفیدی مانند لالایی، صدای اقیانوس و … موجود است اما سعی کنید آن را ساده انتخاب کنید تا یادآور صدای رحم مادر شود.