اخبار مهم
Home / نوزاد / تغذیه دوران شیردهی، با این غذاها دوپینگ کنید – قسمت اول
350x263x07-gdhhyy-khh-nrjy-mdrn-r-fzysh-mydhd.jpg.pagespeed.ic_.kn5Emvqaa_.jpg

تغذیه دوران شیردهی، با این غذاها دوپینگ کنید – قسمت اول

هریس پویا: زندگی با نوزاد خسته‌کننده است. معمولا در ماه‌های اول پس از بارداری برای مادران غیر ممکن است به اندازه کافی استراحت و ورزش کنند و به درستی غذا بخورند. غذاهای سالم را انتخاب و بعضی از روش‌های ساده تغذیه را دنبال کنید تا انرژی‌تان در طول روزها و شب‌های پر مشغله حفظ شود.

 

 

با رژیم غذایی متوسطی آغاز کنید. اگر به راهنمایی احتیاج دارید، پزشکانی وجود دارند که با توجه به سن، جنسیت و سطح فعالیت‌تان به شما برنامه غذایی روزانه می‌دهند. مقدار زیادی آب بنوشید و سعی کنید حتی برای مدت اندکی بنشینید و میان وعده‌ای بخورید، حتی اگر مجبور هستید برای چند دقیقه کودک‌تان را زمین بگذارید یا او را به دست همسر خود یا شخصی دیگر بسپارید. از این‌که از دوستان، همسایه و اقوام خود برای رفتن به داروخانه، سوپر مارکت، غذا درست کردن و تمییزکردن خانه تقاضای کمک کنید، نهراسید.

در اینجا بهترین راه‌های افزایش انرژی برای شما مادران آورده شده است.

 

کافیین و شکر نخورید

شاید زمانی که خسته هستید، وسوسه شوید تا یک فنجان قهوه بنوشید یا زمانی که گرسنه‌اید، شکلاتی بخورید تا انرژی‌تان را سریع باز گردانید. اما مراقب باشید مقدار زیادی نوشیدنی‌های کافیین‌دار و اسنک‌های شیرین مصرف نکنید.

مصرف کافیین و شکر به سرعت به شما انرژی می‌دهد اما زمانی که تاثیر آن‌ها از بین برود، احساس خستگی دوباره به شما باز می‌گردد، حتی بیشتر از زمان قبل. همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، کربوهیدرات‌های پیچیده، نان‌های گندمی، حبوبات مانند عدس و لوبیا و سبزیجات مانند ذرت یا سيب‌زمينى شيرين یا پروتئین‌هایی مثل گوشت بدون چربی، پنیر، تخم مرغ، آجیل، غذاهای سویادار یا ماست سطح فشار خون بدن شما را ثابت نگه می‌دارد.

 

میوه بخورید

طبق نظر جو آن هالتنر، متخصص تغذیه، وقتی به غذا احتیاج دارید، خوردن میوه بهترین گزینه برای شماست. میوه به شما انرژی می‌دهد. میوه‌هایی چون سیب، پرتقال، هلو و گلابی سرشار از فیبر هستند که به حرکت دستگاه گوارش نیز کمک می‌کنند. بهترین پیشنهاد برای وقتی که زمان شستن میوه‌ها را ندارید: بیشتر میوه‌ها احتیاجی به تمییز کردن و پوست کندن ندارند و خوردن‌شان آسان است.

 

مواد غذایی انرژی‌زا بخورید

مواد انرژی‌زا می‌توانند انرژی شما را بین وعده‌های غذایی حفظ کنند، به خصوص زمانی که شما بیرون از خانه هستید و به کمی انرژی احتیاج دارید. اما در مصرف مداوم آن‌ها محتاط باشید، زیرا میزان کالری و شکرشان زیاد است. برچسب آن‌ها را نگاه کنید تا از مقدار کم شکر و چربی و مقدار زیاد فیبر، پروتئین و کربوهیدرات آن مطمئن شوید.

 

غذا تنها انتخاب نیست

در نهایت بدانید که حتی بیشتر غذاهای انرژی‌زا نمی‌توانند جلوی خواب‌آلودگی شما را در این دوره بگیرند. دراین شرایط اگر برایتان امکان داشت، به جای این‌که به غذا روی بیاورید، چرت کوتاهی بزنید. هاتنر می‌گوید: «ما برای به دست آوردن انرژی، تنها به سراغ خوردن می‌رویم در صورتی که ممکن است احتیاج ما تنها یک خواب کوتاه باشد.»