اخبار مهم
Home / قصد بارداری / برای شروع بارداری، این ۱۰ قانون را بخوانید(۱)
46293_517.jpg

برای شروع بارداری، این ۱۰ قانون را بخوانید(۱)

شما و همسرتان یک باره تصمیم می‌گیرید صاحب فرزند شوید اما بهتر است حداقل ۲ تا ۳ ماه صبر کنید تا شانس داشتن بارداری آسان و فرزندی سالم را به خود بدهید. با این تصمیم شما وارد دنیایی می‌شوید که با دنیايی كه داشتيد فاصله زيادي دارد.  از این پس باید زندگی و بدن‌تان را برای به دنیا آوردن یک فرزند آماده کنید. در اين ميان نه تنها رژیم غذایی بلکه باید سبک زندگی‌تان را هم تغییر دهید.

همه ما شاید عادت‌های بدی داشته باشیم که ترکش برای‌مان مشکل باشد اما زمانی‌که تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرید زمان آن رسیده که دیگر از شر این عادت‌های بد خلاص شوید و در کنار سلامت خود به سلامت موجود کوچکی فکر کنید که قرار است از آن شما باشد چرا که هر اتفاقی برای بدن شما و سوخت‌وسازش بیفتد، مستقیما بر سلامت جنین و بچه آینده شما هم تاثیر خواهد گذاشت. کنار گذاشتن عادت‌های بد اولین اقدام برای قدم گذاشتن در جاده مادری است. هر چه زود‌تر شروع کنید، برای خودتان، بارداری‌تان و فرزندتان بهتر است. پس دست روی دست نگذارید و لیست زیر را مرور کنید تا ببینید تا چه حد آماده مادر شدن هستید.

در مصرف دارو‌ها دقت کنید
مصرف دارو در دوران بارداری می‌تواند خطرناک باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا، دارو‌ها را از لحاظ عوارض جنینی به پنج گروه X و A، B، C، D  تقسیم می‌کند. مصرف داروهای گروه A و B در دوران بارداری مجاز اعلام شده است، داروهای گروه C به دلیل عوارض باید با احتیاط و فقط در صورت ضرورت مصرف شوند، مصرف داروهای گروه D در دوران بارداری غیر مجاز است (مگر در شرایط ویژه و آن هم با حداقل دوز و حداقل دوره مصرف) و داروهای گروه X به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری مصرف شوند. حالا که تصمیم به مادر شدن گرفته‌اید دیگر زمان مصرف سرخود دارو به سر رسیده.

اگر برای بیماری هر چند خفیف، دارویی از داروخانه گرفتید به سرعت با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید در کدام دسته قرار دارد. چند ماه قبل از بارداری و با مشورت پزشک مصرف داروهای گروه D و X را متوقف کنید و در سه ماهه اول بارداری تا حد امکان داروی شیمیایی مصرف نکنید. می‌توانید پیش از بارداری با یک ماما در این باره مشورت کنید تا بعد‌ها پشیمان نشوید. اگر مجبور به استفاده از داروهای گروه C، D و X هستید، با مشورت و نظر پزشک راه کم خطرتری را در پیش بگیرید تا از سلامت فرزند خود مطمئن شوید. حتی بسته به شرایط‌تان می‌توانید از داروهای گیاهی که اثرات جانبی کمتری دارند، استفاده کنید.

یخچال خود را از غذاهای سالم پر کنید
با خوردن غذاهای سالم و مغذی و مواد غذایی تازه، مواد و املاح مورد نیاز برای داشتن یک بارداری سالم را در بدن‌تان ذخیره کنید. غذاهای آماده، پیتزا، مرغ سوخاری و  غذاهايي از اين دست احتمال تولد نوزادانی چاق و با مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد، پس بهتر است هرچه سریع‌تر مصرف این غذا‌ها را کنار بگذارید و در عوض غذاهای خانگی و سالم بخورید.

سبزیجات و میوه‌جات، غلات، کلسیم و آهن موادی هستند که بدن شما برای پرورش یک جنین سالم به آنها نیاز دارد، پس این مواد را در برنامه غذایی خود بگنجانید. مصرف ویتامین B به حد مورد نیاز باعث می‌شود جنین در مراحل اولیه رشد از خطرات ناهنجاری‌های لوله عصبی، مغز و نخاع در امان بماند. این مواد در سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج و میوه‌ها به وفور یافت می‌شود، پس سعی کنید هر روز حداقل ۲ فنجان میوه و ۲ فنجان سبزی بخورید.

شیر یکی از موادی است که کلسیم بالایی دارد و بدن شما در دوران بارداری برای استخوان‌بندی جنین به این ویتامین نیاز بیشتری دارد. اگر به لاکتوز شیر حساسیت دارید می‌توانید کلسیم مورد نیاز بدن‌تان را با مواد غذایی حاوی کلسیم همچون کلم بروکلی، سویا و ماهی‌هایی که جیوه کمتری دارند، تامین کنید.

قرص‌های کلسیم و مولتی‌ ویتامین‌ها را هم فراموش نکنید تا مطمئن شوید تمام نیازهای غذایی به بدن‌تان می‌رسد. جیوه از آن دسته مواد غذایی است که باید از آن پرهیز کنید. اگرچه مصرف ماهی به دلیل امگا ۳ در بارداری بسیار توصیه می‌شود اما مراقب باشید چرا که بسیاری از ماهی‌ها مقدار قابل توجهی جیوه دارند؛ ماهی تن، ماهی سالمون و کوسه ماهی از این دسته‌اند.

ادامه دارد…