اخبار مهم
Home / قصد بارداری / برای باردار شدن چه غذایی بخوریم؟
19464_877.jpg

برای باردار شدن چه غذایی بخوریم؟

هریس پویا، گروه ترجمه: خیلی از خانمها برای باردار شدن به راههای پیچیده و آزمایش های مختلف و داروهای قدرتمند و تکنولوژی های پیشرفته ای متوسل می شوند. اما انتخاب یک سری غذاها و نوشیدنی های خاص هم می تواند روی قابلیت های باردار شدن شما تاثیرگذار باشد.

]

جای تعجب نیست که در جامعه ای که پیشرفت های پزشکی زیادی صورت گرفته، گاهی اوقات از ابزارهای طبیعی که می تواند در بارورشدن و تجربه بارداری کمک کنند، چشم پوشی و غفلت می کنیم. تغذیه نقش مهمی را در باروری و حمایت از بارداری های سالم ایفا می کند. درحالیکه خیلی از خانم ها سالم غذا خوردن را تا زمانیکه باردار نشده اند، جدی نمی گیرند، شواهد زیادی دال بر اینکه رژیم غذایی خیلی قبل از لقاح در این زمینه تاثیرگذار است، وجود دارد.
 
مراقب وزن خود باشید
خوردن غذاهای ناسالم، چه کم و چه زیاد، به عنوان یکی از دلایل اصلی ناباروری زنان معرفی شده است. وزن بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم ممکن است چرخه تولید مثل شما را نامرتب کند و ممکن است شما فقط الان تخمک گذاری کنید و دیگر هرگز نتوانید. دکتر ماریا بیازوچی ویانا یک متخصص تغذیه که خیلی از مشکلات ناباروری زنان را در تمرینات خصوصی خود حل کرده، می گوید: «تخمدان و سلول های چربی شما استروژن را که روی تخم گذاری تاثیر می گذارد، تنظیم می کنند. اگر شما بیش از حد لاغر باشید، ممکن است نتوانید استروژن کافی تولید کنید و اگر بیش از حد چاق باشید ممکن است بیش از حد استروژن تولید کنید.» طبق گفته این متخصص، اولین کاری که باید انجام دهید، رسیدن به وزن سالم و معمول برای حفظ تعادل چرخه تولید مثل تان است. او توصیه می کند که BMI خود را مرتب چک کنند. یک BMI بین ۱۹ تا ۲۴ نشاندهنده وزن سالم است ولی ورزشکاران به دلیل عضلات بیشتری که دارند، BMI بیشتری دارند. هر عددی پایین تر از این رقم باید به اطلاع پزشک و متخصص رسانده شود.
 
غذاهای موثر در بهبود تخمک گذاری
اگر مشکل وزن ندارید ولی با ناباروری روبرو هستید، شاید تغییر عادت های غذایی بتواند راهی برای مادر شدن شما باشد. اخیرا محققان گزارشی از آزمایش انجام شده روی ۱۸۰۰۰ خانم که به مدت هشت سال رژیم غذایی آنها زیر نظر بوده را منتشر کردند. این آزمایش با هدف مشخص شدن اینکه آیا رژیم غذایی روی توانایی باردار شدن این افراد تاثیرگذار بوده یا نه، صورت گرفت. این تحقیقات کشف کرد که زن هایی که غذاهایی حاوی چربی های ترانس زیاد، پروتئین های حیوانی و کربوهیدرات ها خورده اند، بیشتر در معرض اختلالات تخمک گذاری هستند. مشکلات تخمک گذرای در حدود ۲۰ درصد خانم هایی که برای حل ناباروری خود در خواست کمک کرده بودند، دلیل ناباروری بوده است. 
تحقیقات نشان داد که بیشتر این موارد با درست کردن رژیم غذایی و سبک زندگی قابل پیشگیری هستند. این یافته ها فقط در مورد زن هایی که مشکلات تخمک گذاری داشته و البته نه در مورد همه زنان نابارور صدق می کند. این اکتشافات به خیلی از خانم ها راهکارهای تازه ای برای حل این مشکل ارائه داده است:
جابجا کردن منابع پروتئین: خیلی از گوشت و مرغ ها (پروتئین های حیوانی) که می خورید را با منابع پروتئینی سبزیجات نظیر لوبیا خشک پخته و چیزهای مشابه جایگزین کنید. وقتی پنج درصد از کالری های خورده شده از پروتئین سبزیجات به جای پروتئین حیوانی می آیند، خطر ناباروری مربوط به تخمک گذاری تا ۵۰ درصد از بین می رود.
اضافه کردن لبنیات پرچرب: هرچه محصولات لبنیاتی کم چرب بخورید، خطر ناباروری بیشتری شما را تهدید می کند. البته پزشکان در این زمینه توصیه می کنند که این قضیه نباید توجیهی برای خوردن بستنی در نیمه شب باشد. سعی کنید یک ماده غذایی لبنیاتی کم چرب را با لبنیات پرچرب نظیر یک لیوان شیر کامل جایگزین کنید.
ویتامین های خود را فراموش نکنید: زنانی که در این آزمایش به طور مرتب ویتامین های آهن و مولتی ویتامین های شامل اسیدفولیک مصرف کرده بودند کمتر با مشکل ناباروری تخمک گذاری روبرو بودند.
مواجه شدن با شرایط: همه خانم هایی که انتخاب غذایی بدی دارند ولی مشکلی برای باردار شدن ندارند را می شناسند. با این حال خیلی از خانم هایی هم هستند که غذاهای سالم مصرف می کنند و با مشکل ناباروری روبرو هستند.
 
پزشکان گفته اند که هنوز مشخص نیست چیزی که می خوریم تا چه اندازه می تواند روی باردارشدن تاثیر گذار باشد. ولی اگر قصد باردار شدن دارید، سالم غذا خوردن کار معناداری است و درصد باردار شدن شما را بالا می برد و باعث شده که بدن شما در سالم ترین لحظه خود قرار گیرد و شما باردار شوید. اگر قصد باردار شدن روی این غذاها و خوراکی ها تمرکز کنید. آنها کمک می کنند تا بدن شما در بالاترین سطح کارایی خود باشد و محیط مناسبی برای باروری شما ایجاد کند.
 
این غذاها را بیشتر بخورید تا این ویتامین را جذب کنید:
 
غلات سبوس دار: ویتامین B، ویتامین E، فیبر
 میوه، سبزی: ویتامین C، آنتی اکسیدان ها
گوشت، لوبیا: پروتئین، زینک، آهن
لبنیات کم چرب: پروتئین، کلسیم
چربی های امگا ۳ ، سالمون، تن های کنسروی و یک سری تخم مرغ ها: تاثیر در توسعه کامل مغز و سیستم های عصبی بچه و کاهش خطر زایمان زودرس
مولتی ویتامین با ۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک: کاهش بروز ضایعات در نخاع و مغز، به خصوص در هفته های پیش از لقاح و سه ماهه نخست بارداری
 مصرف کولین: شاید هرگز چنین چیزی نشنیده باشید ولی کولین ماده ای که قدرت زیادی در کاهش تاثیرات آسیب رسان ژنتیکی که ممکن است اختلالاتی در زایمان و نوزاد ایجاد کنند، دارد. همچنین برای کارکرد مغز هم موثر است. خیلی از زنان کولین کافی مصرف نمی کنند. خیلی از ویتامین های مخصوص بارداری حتی کولین ندارند. زرده تخم مرغ حاوی کولین زیادی است. فقط جگر از زرده تخم مرغ کولین بیشتری دارد. گل کلم که بیشترین درصد کولین را در سبزیجات داشته، تنها ۲۵ درصد کولینی که در تخم مرغ وجود دارد را داراست.
مراقب چای گیاهی و ویتامین های مکمل باشید: باید مراقب باشید که در رژیم غذایی خود، مواد گیاهی زیادی نداشته باشید. از مصرف بعضی از آنها نظیر شیرین بیان، ساسافراس و جینسنگ و افدرا در زمان درمان باروری یا بارداری باید خودداری کرد.  
 هر دو نفر باید بارور باشند: مشکلات باروری ممکن است ناشی از وزن و رژیم غذایی همسرتان باشد. ویتامین E و C، زینک و اسید فولیک ها به سلامت اسپرم کمک می کند. حرکت اسپرم ممکن است بر اثر سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر کاهش یابد.
 مراقب ماهی باشید: سوشی یا هیچ نوع ماهی خام نخورید. ماهی هایی که جیوه زیادی دارند نظیر شمشیرماهی، کوسه ماهی  مصرف نکنید.
 مایعات مصرف کنید: وقتی آب کافی نمی نوشید، مایع دهانه رحم که به حمل اسپرم ها و یافتن تخمک ها کمک می کند، کند و تنبل می شود. همین در مورد مردها صدق می کند. آب کافی بنوشید تا ادرار شما هم رنگ زرد روشن تری داشته باشد.
قهوه را کنار بگذارید: میزان بالای مصرف قهوه روی باروری تاثیر می گذارد. می توانید آن را از رژیم غذایی خود درکنار قهوه، چای و نوشابه ها کنار بگذارید. قهوه دکافئین موردی ندارد. وقتی باردار هستید، کافئین همچنین از جفت عبور می کند و  روی جنین تاثیر گذاشته و می تواند منجر به سقط جنین شود.